onsdag 13 februari 2013

Dumleglass


Är det glassäsong än? Nähä. Men vad sägs om ett glassrecept ändå? Man kan ju faktiskt äta glass året om, även om glassrecepten har fått ta ett steg åt sidan här på The Chocolate Box till förmån för andra recept under vintermånaderna. Men nu tycker jag det är dags igen!

Som jag nämnt tidigare, så tycker jag man kan göra glass av allt som är gott i princip. Det har jag tagit fasta på tidigare med t.ex. min Kladdkakssmetglass, Äppelpajglass och Ferrero Rocher-glass. Visst, det kanske inte blir glass så som man "ska" göra den, men det blir jäkligt gott ändå!

Jag har dock aldrig gjort glass på detta sätt, genom att smaksätta själva glassmeten med godis, alltså godis som jag smält och blandat ner i smeten. Men vet ni vad? Det funkar!

Här har jag då använt dumlekolor som smaksättning, och jag har även blandat ner mindre bitar av dumle i glassen när den nästan är färdigfryst. När man biter i dumlebitarna är de först lite krispiga och knapriga, och efter ett tag i munnen blir de sådär härligt sega som dumle är vanliga fall. Underbart!

På bilderna här har jag bara lite riven mörk choklad på toppen. Tror det blir supergott med chokladsås till annars, men gör en egen som inte är så söt istället för använda den köpta. Det blir betydligt godare till den här glassen, som är ganska söt som den är.


Dumleglass

150 g + 30 g dumle
1 dl standardmjölk
2,5 dl vispgrädde
4 medelstora äggulor

Smält 150 g dumle tillsammans med mjölken i en kastrull på låg värme. Låt svalna något.

Vispa grädden fluffig i en skål. Vispa äggulorna i en separat skål. Häll dumlemjölken i en stråle i skålen med äggulorna, och vispa samtidigt. Rör försiktigt ner den vispade grädden.

Häll upp i en passande form (som gärna har fått stå en stund i frysen innan) och ställ i frysen. Rör om ca en gång var 20-30 minut. Glassmeten vill gärna "dela" på sig, så det är viktigt att du rör om flera gånger.

Skär resterande dumle i mindre bitar och ställ även dessa i frysen. När glassen är halvfryst kan du blanda i de hackade dumlebitarna. Ställ tillbaka i frysen, rör eventuellt någon gång till.

10 kommentarer:

  1. Hjälp vad gott! Det där hade jag behövt just nu - tillsammans med en stor kopp kaffe!

    SvaraRadera
  2. Vilken himla tur att du hittade till min blogg annars hade jag kanske missat din fantastiskt fina bakblogg. Underbara bilder och smaker.

    SvaraRadera
  3. Mums alltså, glass är gott på alla sätt och vis och den här låter i synnerhet supersmarrig! Jag säger inte nej till den :)

    SvaraRadera
  4. Mmm vad gott.. Dumle är fint!
    Trevlig helg
    Kram på dig
    Från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera