onsdag 9 januari 2013

Daimbiskvier


Här är något riktigt smarrigt för alla daimälskare! Dessa är, precis som mina saffransbiskvier, ganska små i storleken, men med massor av härlig fyllning för att få dem sådär snyggt toppiga. Jag har doppat dem i mörk choklad med runt 50% kakaohalt, för att få en kontrast mot den söta chokladsmörkrämen med hackad daim i. Mycket gott, om jag får säga det själv! ;)


Daimbiskvier
Ca 30 st

Botten:
250 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 stor äggvita

Fyllning:
50 g ljus choklad
1,5 dubbeldaim (168 g)
150 g osaltat smör
1,5 dl florsocker
1 stor äggula

Topping:
200 g mörk choklad
Ev hackad daim eller strössel

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda med socker och äggvita. Rör ihop till en jämn smet.

Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut runda bottnar, lite större än en femkrona, på en plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i 8-10 minuter. Vänta i ca 10 minuter och lossa sedan bottnarna från plåten och låt dem svalna på ett bakgaller.

Hacka chokladen till fyllningen och smält den över ett vattenbad. Låt svalna. Hacka daimen.Vispa smöret krämigt (gärna i 5-10 minuter) och ha i florsockret, lite i taget. Ha i äggulan. Häll i den smälta chokladen i en stråle och blanda i den hackade daimen. Bred på krämen toppigt på den platta sidan av de avsvalnade bottnarna. Ställ i frysen.

Hacka den mörka chokladen och smält den över ett vattenbad. Låt svalna något och doppa sedan biskvierna i chokladen. Vill du ha hackad daim eller strössel på, så ha på det direkt innan chokladen har stelnat helt. Förvara i kylskåp.

9 kommentarer:

  1. Vad fina biskvier, ser ut som du tempererat chokladen perfekt!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tempererade faktiskt inte chokladen till dessa, men det var ju bra att det ser ut så, haha! xD

      Radera
  2. Mums så gott det låter! Daim måste ju passa perfekt i biskvier :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det passar toppen! Fast då tycker jag om daim till det mesta iofs ;)

      Radera
  3. Men Jisses Amalia vad gott det där ser ut!!! Faktum är att tanken har föresvävat mig nån gång att blanda i Daim i biskvier eftersom det är två av mina absoluta söt-favvisar. Nu måste jag absolut testa snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag du ska göra! :D Det är ungefär lika gott som det ser ut :P

      Radera
  4. så himla gott med biskvier,a daim är väldigt populärt och ha i biskvier.Kan tänka mig att de blev godare med mörk choklad runt om och sen de söta inuti..mm

    SvaraRadera