söndag 23 december 2012

Saffranssnitt


Om någon är ute i sista sekunden med bakandet inför julen, så har jag här tips på en god och snabb kaka - saffranssnitt. Lite härligt sega och med mycket smak av saffran. Går att svänga ihop på ett kick!

Något som absolut inte går på ett kick är praliner, som jag har hållit på och svettats över idag. Någon gång ska jag fixa det där med temperering, I swear! Men den dagen blir nog inte idag tyvärr. Tur att pralinerna blir goda ändå, även om de inte är tempererade korrekt. ;)

Det enda jag har kvar att baka nu är pepparkaksdrömmar, på beställning av min kära mor. Sedan är julbaket över för denna gång och julefriden kan infinna sig på riktigt. :)


Saffranssnitt

1 påse saffran + 1 msk socker
0,75 dl socker
75 g smör, rumstempererat
1,75 vetemjöl
0,75 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med 1 msk socker. Vispa ihop detta och resterande socker med smöret.

Blanda vetemjöl och bakpulver, rör ner detta i smörblandningen. Ha till sist i sirapen och knåda till en jämn deg. Dela degen i två delar och rulla till längder. Lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Platta till något. Grädda i ca 12-14 minuter. Ta ut och skär i sneda snitt. Låt svalna.

6 kommentarer:

  1. Mmm va gott,har oxå gjort praliner i dag som ja fyllde med pepparkakstryffel,så himla goda blev de och så gjorde ja saffransbiscotti.
    Vill önska dig en riktig God Jul
    Simone

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det låter supersmarrigt! :)

      God Jul till dig också!

      Radera
  2. Mums så gott, juliga kakor kan man verkligen inte få nog av :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä precis, även fast julen är slut har jag inte tröttnat än :D

      Radera