lördag 1 december 2012

Saffransbiskvier


Det är första december och dags att dra igång med julrecepten! Saffran är nog min absoluta favorit bland julkryddorna, men saffransbullar/lussekatter tycker jag är lite småtråkigt. Så jag använder gärna saffran i andra bakverk istället. Som i dessa saffransbiskvier t.ex.


Jag tycker det blir snyggast när biskvier är lite toppiga, och det kräver mycket smörkräm. Men det blir ju rätt mastigt med smörkräm, så för att lösa det har jag gjort biskvierna i modell mindre. 

De är doppade i vit choklad, eftersom saffran och vit choklad är bästa polare. Innan jag doppar dem i den smälta chokladen, brukar jag ställa dem i frysen, så smörkrämen blir ordenligt fryst. Då behöver man inte känna sig så stressad över att smörkrämen kan smälta, utan man kan doppa dem i lugn och ro. Chokladen får gärna stå i några minuter också, så den inte är supervarm. Blir den för trögflytande under arbetets gång, kan man köra den några sekunder i mikron.



Saffransbiskvier
Ca 30 st

Botten:
250 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 stor äggvita

Fyllning:
200 g osaltat smör
2,5 dl florsocker
2 paket saffran
1 stor äggula

Topping:
200 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda med socker och äggvita. Rör ihop till en jämn smet.

Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut runda bottnar, lite större än en femkrona, på en plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i 8-10 minuter. Vänta i ca 10 minuter och lossa sedan bottnarna från plåten och låt dem svalna på ett bakgaller.

Vispa smöret krämigt (gärna i 5-10 minuter) och ha i florsockret, lite i taget. Ha i saffran och äggula. Bred på krämen toppigt på den platta sidan av de avsvalnade bottnarna. Ställ i frysen.

Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad, håll koll då vit choklad bränns lätt. Låt svalna något och doppa sedan biskvierna i chokladen. Vill du ha strössel på, så ha på det direkt innan chokladen har stelnat helt. Förvara i kylskåp.

14 kommentarer:

  1. Vilken spännande idé att använda saffran i biskvierna! Jättefina :)

    SvaraRadera
  2. Ser otroligt gott ut! Kommer nog att dyka upp på julens kakbord hos mig. :)

    SvaraRadera
  3. Jättetrevlig idé med saffransbiskvier! Av alla olika sorter julkakor och -godis man ser har jag nog faktiskt aldrig sett några sådana. Ser smarriga ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, runtom på internet har jag bara sett några få recept på saffransbiskvier, så har förstått att det inte är så vanligt. Kul att man kan komma med något nytt :)

      Radera
  4. spännande med saffransbiskvier,saffran är bästa kompis med ljus choklad oxå.jättefina och härligt att man fick se insidan oxå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har inte provat kombon saffran och ljus choklad än, men ska göra det snarast, kan ju inte vara annat än gott :)

      Radera
  5. Oj vad detta låter gott, det måste jag absolut prova!!!

    SvaraRadera
  6. Riktigt bra recept. Jag gjorde dessa igår. Mycket smarriga!

    SvaraRadera