onsdag 8 augusti 2012

Flädercupcakes med smultronfrosting



Jag tror smultron är mitt absoluta favoritbär. Men det beror nog på att de är så svåra att få tag på. Så det smakar liksom så mycket godare när man väl äter dem. För mig smakar de sommar och barndom. Plocka smultron på ett strå, kan det bli mer somrigt?


När man inte kan få tag på smultron, är det tur att man betydligt lättare kan hitta smaken på flaska istället. Om någon har missat att göra ett besök på Essencefabriken i Stockholm, så tycker jag ni borde åtgärda det snarast. Iallafall om ni är intresserade av att göra cupcakes och tårtor. Där finns alla möjliga essencer, tårtdekorationer, kryddor och livsmedelsfärger. Essencerna finns även att köpa online på Strössel & annat.


Dessa cupcakes är av storlek mindre, de är gräddade i minicupcakeformar, alltså formar som är ca 4,5 cm i diameter. Perfekt om man bara vill ha en liten mumsbit! Det går självklart att göra normalstora cupcakes också, men då blir gräddningstiden längre. Har inte provat själv, men skulle gissa på ca 15-20 minuter. Ni får prova er fram.

Flädercupcakes med smultronfrosting
Ca 40 st minicupcakes

Cupcakes:
75 g smör
1 dl standardmjölk
2 dl socker
3 ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
En nypa salt
0,5 dl koncentrerad flädersaft
Zest (yttersta skalet) av ½ lime, finrivet
1 tsk limejuice

Frosting:
200 g vit choklad
200 g naturell färskost
3 tsk smultronessence
1 tsk vaniljextrakt
Eventuellt röd/rosa karamellfärg/pastafärg

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Blanda i mjölken och ställ åt sidan.

Vispa socker och ägg fluffigt i en skål. Sikta i mjölet och bakpulvret i äggsmeten. Ha i smörmjölken, flädersaft, salt, limezest och limejuice och vänd ihop till en smet.

Placera ut formar i en minimuffinsplåt, och fyll upp till ca 2/3 med smet. Grädda i ca 8 minuter. Ta ut och låt svalna helt. Smält chokladen till frostingen över ett vattenbad. Se till att du håller koll på den, vit choklad bränns lätt. Låt svalna något.

Vispa ihop chokladen med färskosten och smultronessencen. Färga eventuellt med karamellfärg eller pastafärg. Ställ i kyl tills frostingen har stelnat tillräckligt. Spritsa eller bred på frostingen på dina cupcakes.

8 kommentarer:

  1. Uj uj vilka fina minisar. Jag gillar att göra minimuffins. Visst jag har en tvååring hemma som minimuffins passar väldigt bra men på något sätt tycker även jag att det är godare att ta en liten än en som är jättestor som man bara blir äcklad av i slutet. Långt utlägg om muffins - jaja, ha det gott iaf /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med! Är det väldigt sött (som cupcakes ofta är) så föredrar jag mini också :) Muffins funkar lite större, men amerikanska superbautastora blir lite för mycket, tycker jag.

      Radera
  2. ooooh, smultronfrosting låter som en gåva från himlen! Och så fläder i cupcakesen... kan det bli somrigare? Godare? Det är nog svårt! Många gånger föredrar jag också minicupcakesen, de blir inte så mäktiga, och så känner man sig inte så skyldig om man tar två ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis ;) Och har man annat på fikabordet kan man ta av det också, sätter man i sig en stor cupcake så kanske man inte orkar så mycket mer.

      Radera
  3. Åh, vilka härliga och somriga cupcakes! Det låter himmelskt gott verkligen :)

    SvaraRadera
  4. Smultronfrosting låter som a trip down memory lane... himmelskt med andra ord. Minns när man som barn trädde smultron på stråna.... underbart!

    Jättefina bilder!

    SvaraRadera